Βιωσιμότητα: Μάθε, άλλαξε, ζήσε- Ένα μέλλον για όλους

Το σχέδιο δράσης του προγράμματος Erasmus+ “Βιωσιμότητα: Μάθε, άλλαξε, ζήσε- Ένα μέλλον για όλους” έχει ως στόχο την μεταμόρφωση του κόσμου μας εκπαιδεύοντας τους νέους και υιοθετώντας την Ατζέντα του 2030, η οποία βασίζεται στην ιστορική συμφωνία του Σεπτεμβρίου του 2015, όπου η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη και περισσότεροι από 190 ηγέτες που εκπροσωπούν σχεδόν το σύνολο της ανθρωπότητας, δεσμεύτηκαν να μεταμορφώσουν τον κόσμο μας σε έναν κόσμο χωρίς φτώχεια, πείνα και ανισότητες

Οι στόχοι μεταξύ των 17 στόχων της Ατζέντα 2030, στους οποίους θα επικεντρωθεί το πρόγραμμα, είναι οι παρακάτω:

ΣΤΟΧΟΣ 3 : ΚΑΛΗ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ

ΣΤΟΧΟΣ 13: ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

ΣΤΟΧΟΣ 6: ΚΑΘΑΡΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΥΤΗΣΗ

ΣΤΟΧΟΣ 11: ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

Οι χώρες –εταίροι- που λαμβάνουν μέρος είναι: Ιταλία, Ελλάδα, Πολωνία, Ισπανία, Πορτογαλία, Τουρκία

  • Συντονίστρια χώρα: Ιταλία Σχολείο: Altamura – Italia 3 Circolo Didattico «San Francesco d’Assisi
  • Εταίρος 1: Ελλάδα Σχολείο: 2nd Primary School of Papagou Athens – Greece
  • Szkola Podstawowa nr 1 im. Mikolaja Kopernika Εταίρος 2: Πολωνία Σχολείο: 4 Olkusz – Polonia
  • CEIP Gloria Fuertes Εταίρος 3: Ισπανία Σχολείο: 10 Dos Hermanas – Spain
  • Agrupamento de Escolas da Venda do Pinheiro Εταίρος 4:Πορτογαλία Σχολείο: 11 Venda do Pinheiro – Portugal
  • Ferit Bahriye Ergil Ortaokulu Εταίρος 5: Τουρκία Σχολείο: 8 Bornova – Turkey

Οι δραστηριότητες που θα λάβουν χώρα κατά τη διετή διάρκεια του προγράμματος είναι κατανεμημένες σε 6 μαθησιακές ενότητες που θα διεξάγονται παράλληλα στα έξι σχολεία και κάθε κινητικότητα εκπαιδευτικών και μαθητών (συνολικά 6- τρεις διεθνείς συναντήσεις για εκπαιδευτικούς και τρεις για μαθητές συνοδεία εκπαιδευτικών) θα πραγματεύεται κάποιες από αυτές, ενώ συγχρόνως θα γίνεται ανταλλαγή καλών πρακτικών.

Μέσα από αυτό το πρόγραμμα προσβλέπουμε οι μαθητές μας να κατανοήσουν ότι ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ και ΖΩΗ είναι άρρηκτα συνδεδεμένες έννοιες και να αναπτύξουν δεξιότητες ζωής – 4C’S:

  • Κριτική σκέψη
  • Δημιουργικότητα
  • Συνεργασία
  • Επικοινωνία

Αναμένουμε οι ίδιοι στη συνέχεια να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές και να διαδραματίσουν τον δικό τους ρόλο στην οικοδόμηση μιας καλύτερης, δημοκρατικής και βιώσιμης κοινωνίας.

1η συνάντηση

Η πρώτη από τις δύο διεθνείς επιμορφωτικές συναντήσεις για εκπαιδευτικούς, πραγματοποιήθηκε στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας, από 1/11 έως και 5/11/2021 στα σχολεία του Agrupamento de Escolas Venda do Pinheiro. Από το σχολείο μας, συμμετείχαν: η Διευθύντρια και συντονίστρια του προγράμματος κ. Κωστόγιαννη Πηνελόπη και οι εκπαιδευτικοί: κ. Παλαιολόγου Μαριλένα και κ. Μπεγάκη Κατερίνα

Το σχολείο-οικοδεσπότης είχε καταρτίσει ένα πολύ ενδιαφέρον και καλά οργανωμένο πρόγραμμα. Οι συμμετέχοντες, είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες γνωριμίας μέσω παιχνιδιών, με στόχο την ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων και σε βιωματικά εργαστήρια ψηφιακού εγγραμματισμού, χρησιμοποιώντας WEB 2 TOOLS, όπως εργαστήριο δημιουργίας χρηστικών αντικειμένων και τρισδιάστατης εκτύπωσης (3d printing)

Επίσης, οργανώθηκαν εργαστήρια κωδικοποίησης σε κινητά τηλέφωνα. Εκτός αυτών, είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε τάξεις, να συνεργαστούμε με εκπαιδευτικούς και μαθητές από το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό και το Γυμνάσιο και να ανταλλάξουμε καλές πρακτικές.


2η συνάντηση

Η δεύτερη συνάντηση πραγματοποιήθηκε στην Ιταλία, στην πόλη Αλταμούρα και οργανώθηκε από το σχολείο 2 Circolo Didattico San Francesco d’Assisi. Αυτή τη φορά εκτός από τους εκπαιδευτικούς, συμμετείχαν και μαθητές από τις 6 χώρες του
προγράμματος . Από το σχολείο μας, εκτός από την Διευθύντρια κ. Κωστογιάννη και τις Εκπαιδευτικούς κ. Παλαιολόγου και κ. Αποστολοπούλου, πήραν μέρος και 4 μαθήτριες της Στ΄ τάξης.


Μετά από μια πολύ θερμή και συγκινητική τελετή υποδοχής ακολούθησαν παιχνίδια γνωριμίας των μαθητών, επίσκεψη στις τάξεις, ανταλλαγή δώρων και τις επόμενες μέρες, παρουσίαση διαδραστικών παιχνιδιών που είχε ετοιμάσει η κάθε χώρα, συμμετοχή σε εργαστήρια και παρακολούθηση παρουσίασης για τη μέλισσα και τη σημασία της για τη διατήρηση της ζωής, από τη διοργανώτρια χώρα. Επισκεφτήκαμε πόλεις και αρχαιολογικούς χώρους της επαρχίας της Puglia και η συνάντηση έληξε με μια όμορφη γιορτή αποχαιρετισμού.


3η συνάντηση


Η τρίτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε στη Σεβίλλη της Ισπανίας, στο σχολείο C.E.I.P GLORIA FUERTES, από 22-5-2022 έως 28-5-2022. Σε αυτήν τη συνάντηση πήραν μέρος και μαθητές/τριες από τα 6 σχολεία που συνεργάζονται στο πρόγραμμα. Από
το σχολείο μας, εκτός από τη συντονίστρια του προγράμματος και διευθύντρια του σχολείου κ. Κωστόγιαννη, πήραν μέρος οι εκπαιδευτικοί κ. Μούντη και κ. Σταματοπούλου, καθώς και 4 μαθητές του σχολείου μας, 2 μαθήτριες από την ΣΤ΄
τάξη και δύο μαθητές από την Ε΄ Τάξη.

Σχολείο, παιδιά και γονείς στην χώρα υποδοχής αγκάλιασαν τους φιλοξενούμενους μαθητές. Μας παρουσίασαν συνήθειες και έθιμα του τόπου τους, μας δέχτηκαν στις τάξεις τους όπου μας έδειξαν πώς δουλεύουν το πρόγραμμα, έπαιξαν και συνεργάστηκαν όλοι οι μαθητές σε κοινές δράσεις εντός και εκτός του σχολείου, επισκεφτήκαμε αξιοθέατα και περιβαλλοντικούς προορισμούς της περιοχής και
αποχαιρετιστήκαμε με μία συγκινητική συναυλία με ορχήστρα κλασικής μουσικής στον αύλειο χώρο του σχολείου.

4η συνάντηση

Η τέταρτη συνάντηση ήταν η δεύτερη από τις δύο διεθνείς επιμορφωτικές συναντήσεις για εκπαιδευτικούς, πραγματοποιήθηκε στη Σμύρνη της Τουρκίας, από 31 Οκτωβρίου 2022 έως και 4 Νοεμβρίου 2022 στo σχολείo IZMİR/BORNOVA-Işıkkent İlkokulu. Από το σχολείο μας, συμμετείχαν: η Διευθύντρια και συντονίστρια του προγράμματος κ. Κωστόγιαννη Πηνελόπη και οι εκπαιδευτικοί: κ. Αργυρώ Δρακοπούλου, κ. Σοφία Κεφαλά

Ακολουθήθηκε ένα δομημένο πρόγραμμα με δράσεις για τους εκπαιδευτικούς και συμμετοχή των μαθητών του σχολείου.
Αναλυτικά :

  • Υποδοχή
  • Δραστηριότητες καλωσορίσματος και ενίσχυσης της διάδρασης των συμμετεχόντων
  • Ξενάγηση στο κέντρο της Σμύρνης
  • Βιωματικά εργαστήρια
  • Επισκέψεις

Υποδοχή


Δραστηριότητες καλωσορίσματος

Ξενάγηση στο κέντρο της Σμύρνης

Βιωματικά εργαστήρια

Επισκέψεις

Γνωριμία με τους μαθητές του σχολείου

Ολοκλήρωση επίσκεψης

5η Συνάντηση

6η Συνάντηση


Περίληψη του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus +
“Βιωσιμότητα: Μάθε, άλλαξε, ζήσε- Ένα μέλλον για όλους

Αυτό το έργο έχει ευαισθητοποιήσει για την εύθραυστη υγεία του πλανήτη μας. Τόσο οι μαθητές όσο και οι οικογένειές τους συνειδητοποίησαν ότι κάθε ένας από εμάς μπορεί και πρέπει να κάνει κάτι για να επιτύχει ισορροπία και βιωσιμότητα στον τρόπο ζωής μας.

Η εκπαιδευτική διαδρομή δημιουργήθηκε σε 6 στάδια, 6 ενότητες διδασκαλίας όπως:

ΕΝ1 – “ΣΤΟΜΑΤΑ ΑΝΟΙΧΤΑ: ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ”

Ανέδειξε το “θαυμασμό” στους μαθητές και ταυτόχρονα ένα αίσθημα υποχρέωσης προς εκείνους που έχουν το καθήκον να φυλάνε τον θησαυρό που μας έχει εμπιστευτεί, διατηρώντας τον ακέραιο και παραδίδοντάς τον ανέπαφο σε εκείνους που έρχονται μετά.

ΕΝ2 – “ΡΥΠΑΝΣΗ: ΕΑΝ ΣΕ ΚΑΤΑΛΑΒΩ, ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΣΕ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΩ” 

Οδήγησε τους μαθητές σε έρευνα και εμβάθυνση στη συνολική κατάσταση ρύπανσης του πλανήτη, τις αιτίες και τις δυνατές λύσεις.

ΕΝ3 – “ΚΑΘΑΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ: ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ”

Ένα μονοπάτι που οδήγησε σε μια καλύτερη κατανόηση της “Ατζέντα 2030 για την Αειφόρο Ανάπτυξη.” , επικεντρώνοντας την προσοχή σε 4 καθοδηγητικές αρχές.

ΕΝ4 – “ΜΑΘΑΙΝΩ, ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΩ”

Μελέτη της πορείας των αποβλήτων για να ανακαλύψουν τις ιδιότητές τους και τα χαρακτηριστικά τους, με πρωτότυπη προσέγγιση στο πρόβλημα των απορριμμάτων και σκοπό την επαναχρησιμοποίηση και τον ανακύκλωση με δημιουργικό τρόπο.

ΕΝ5 – “Η ΣΧΟΛΗ ΑΛΛΑΖΕΙ ΠΡΟΣΩΠΟ: ΜΕ ΤΙΣ ΜΥΡΩΔΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ” 

Παραλληλίσαμε την φροντίδα του κήπου των σχολείων μας με τη φροντίδα κάθε δημόσιας δομής και του πλανήτη Γη γενικότερα. Καθοδηγήσαμε  τους μαθητές ώστε  να ανασχηματίσουν τις αυλές και τους κήπους, πειραματιζόμενοι με καλλιέργεια, συγκομιδή, αρώματα και ιδιότητες, κάνοντας έτσι τους κήπους πιο όμορφους ακόμα και με απλές δημιουργίες.

ΕΝΑ 6 – “ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑΣ: ΧΛΩΡΙΔΑ ΚΑΙ ΠΑΝΙΔΑ

Εστιάσαμε  στην έννοια της βιοποικιλότητας, κατανοώντας τι είναι η παραδοσιακή, οργανική, τροφή μηδενικής απόστασης., σύντομη αλυσίδα εφοδιασμού. Οι μαθητές ανακάλυψαν τη βιοποικιλότητα που υπάρχει στον τόπο τους.

Κάθε διεθνής συνάντηση υπήρξε λειτουργική για το έργο: 3 συναντήσεις είχαν ως στόχο την εμβάθυνση τριών διδακτικών ενοτήτων και την διεξαγωγή των συμπερασμάτων, 2 για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, για την κατανόηση λειτουργικών εργαλείων που θα χρησιμοποιηθούν κατά την διάρκεια του προγράμματος, 1 συνάντηση για τη δημιουργία ενός τελικού προϊόντος και για τον σχεδιασμό της διάχυσης  των αποτελεσμάτων.

Οι ομάδες συμμετείχαν σε αυτό το έργο, κάθε μια με τις δικές της δεξιότητες, και περιλάμβαναν : μαθητές, εκπαιδευτικούς, προσωπικό σχολείου, γονείς, οικολογικές οργανώσεις και έμπειρους επαγγελματίες. Συμμετείχαν περίπου 9.000 άνθρωποι 

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ που συμμετείχαν απευθείας στο έργο ήταν ηλικίας από 4 έως 16 ετών. Από τους οποίους οι  60 μαθητές συμμετείχαν απευθείας σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες στο εξωτερικό.

32 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ παρακολούθησαν την εκπαίδευση: στην Πορτογαλία, για τη σωστή έναρξη του έργου, και παρακολουθήσουν στην Τουρκία εργαστήρια για καλλιτεχνικές δημιουργίες και παιχνίδια με ανακυκλώσιμα υλικά.

ΤΟ ΜΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ και οι ΓΟΝΕΙΣ πήραν ενεργό μέρος στην οργανωτική και λογιστική υποστήριξη  στη διάδοση των αποτελεσμάτων

Λόγω της διαπολιτισμικής φύσης των θεμάτων, οι μαθητές βελτίωσαν τις γλωσσικές τους δεξιότητες και μελέτησαν εμβαθύνοντας σε επιστημονικά θέματα. Επίσης, βελτίωσαν τις γεωγραφικές, προγραμματιστικές (κωδικοποίηση). Οι μαθητές έμαθαν επίσης να είναι θετικά κριτικοί προς τον πλανήτη, εμβάθυναν τις γνώσεις τους στις λαϊκές παραδόσεις, και έμαθαν να θεωρούν την ποικιλομορφία ως πηγή δημιουργικότητας.

Όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, επιμορφώθηκαν, ανταλλάξαν καλές πρακτικές, είχαν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν την μέθοδο  CLIL (Συνδυασμένη Εκμάθηση Επιστημονικού Αντικειμένου και Ξένης Γλώσσας) και, με κάποιον τρόπο, να τελειοποιήσουν την αγγλική τους γλώσσα.

Οι γονείς έχουν κατανοήσει και διευρύνει τις αντιλήψεις τους σε βάθος στα θέματα του έργου,, έτσι ώστε να μπορούν να τα μεταφέρουν με πεποίθηση και αποτελεσματικότητα στο περιβάλλον τους.

Όλες οι ομάδες του έργου απέκτησαν έναν τρόπο ζωής που θα συνεχίσει να φέρνει καρπούς ακόμη και μετά το τέλος του έργου.

Ωστόσο, η προτεραιότητά μας ήταν να εμπλέξουμε επαρκώς τους μαθητές που θεωρούνται κοινωνικά αποκλεισμένοι, με σκοπό να μετατρέψουμε τις δυσκολίες σε μικρές νίκες και τη χαρά του να είναι στο σχολείο ως απαραίτητη προϋπόθεση για την προώθηση μιας υγιέστερης ζωής.

Εμπλέξαμε όλους τους μαθητές σε όλες τις φάσεις του έργου, εργαζόμενοι σκληρά για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησής τους και την κατανόηση των συναισθημάτων τους. Βεβαιωθήκαμε ότι κατανοούν μέσω της ανασκόπησης όλα τα θέματα του έργου, ώστε να εκφράζουν ελεύθερα τις απόψεις τους και πάνω απ’ όλα τα συναισθήματά τους.

Σε όλες τις ενότητες μάθησης τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες, καθορίζοντας καθήκοντα κατά τη διάρκεια της έρευνας και των εργαστηριακών φάσεων.

Όλοι οι εταίροι συνεργάστηκαν ενεργά και δημιούργησαν φιλικές σχέσεις βασισμένες στον σεβασμό και την πιστότητα. Η Ιταλία αφιέρωσε τον εαυτό της στο γενικό συντονισμό, την κατασκευή του χρονοδιαγράμματος του έργου, τη δημιουργία του ενημερωτικού φυλλαδίου του έργου και τη σύνταξη της έκθεσης. Η Πολωνία ήταν υπεύθυνη για τη διαχείριση της ψηφιακής διδασκαλίας μέσω της πλατφόρμας  eTwinning και επιμελήθηκε τη συλλογή τραγουδιών για την οικολογία. Η Ελλάδα είχε την ευθύνη για την αξιολόγηση και τη μετάφραση όλων των κειμένων του προγράμματος στα Αγγλικά. Η Τουρκία άνοιξε τη σελίδα του έργου στο Facebook, επιμελήθηκε τη συλλογή ιστοριών που δημιούργησαν τα  συνεργαζόμενα σχολεία και τέλος επιμελήθηκε το εκπαιδευτικό βίντεο για την κατασκευή παιχνιδιών. Η Ισπανία επιμελήθηκε το προϊόν που αφορούσε τη βιοποικιλότητα. Η Πορτογαλία άνοιξε την ιστοσελίδα του έργου, παρείχε σημαντικές εισηγήσεις σχετικά με τις δραστηριότητες κωδικοποίησης και επιμελήθηκε το τελικό διαδραστικό παιχνίδι με τα κυριότερα περιεχόμενα του έργου.

Εγγυηθήκαμε καλή διαχείριση του έργου χάρη στη συνεχή σύγκριση μεταξύ των πραγματικοτήτων των διάφορων σχολείων εταίρων και τις διάφορες εμπειρίες που αποκτήθηκαν σε καθένα από αυτά. Δεν είχαμε προβλήματα στη διαχείριση του έργου εκτός από την πανδημία.

Αυτή η πορεία μας επέτρεψε να ενσωματώσουμε και να μοιραστούμε παιδαγωγικές οδηγίες σχετικά με οποιαδήποτε κοινά χαρακτηριστικά των πολιτισμών μας, προωθώντας τη διαπολιτισμικότητα, την πολυγλωσσία, την κοινωνική ένταξη, ενθαρρύνοντας την ενσωμάτωση. Οι διεθνείς συναντήσεις παρείχαν:

  • Αυθεντική και πολυλειτουργική μάθηση για τους μαθητές. 
  • Εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, ανταλλαγή καλών πρακτικών και εδραίωση φιλίας και συνεργασιών για μια εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις νέες εκπαιδευτικές προκλήσεις. 
  • Επέτρεψε στις οικογένειες να κάνουν φίλους μεταξύ τους με έναν ενδιαφέροντα τρόπο.

Η υλοποίηση του έργου συνοδεύτηκε από διαδικασίες αξιολόγησης μέσω συστηματικής και πολυδιάστατης μεθοδολογίας αξιολόγησης. Οι φάσεις αξιολόγησης των δεξιοτήτων ήταν: αρχική, ενδιάμεση, τελική.

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα αξιολογήθηκαν επομένως τόσο με ποσοτικά εργαλεία, όπως πρωτόκολλα και έντυπα έρευνας, όσο και με ποιοτικές τεχνικές, όπως η διαχείριση ειδικών δομημένων ερωτηματολογίων, ομάδες εστίασης, συνεντεύξεις με μαθητές και εκπαιδευτές, αναφορές δραστηριοτήτων κ.λπ.

Για να διευκολυνθεί αυτή η εκπαιδευτική πορεία, δημιουργήσαμε πολλά προϊόντα που είχαν τη λειτουργία της εδραίωσης συγκεκριμένης μάθησης, αλλά ήταν οι ίδιοι διδακτικά εργαλεία για την εφαρμογή του CLIL και τη διάδοση των αποτελεσμάτων. Τα προϊόντα για κάθε Ενότητα Διδασκαλίας (UDA) ήταν τα εξής: UDA 1: φωτογραφική έκθεση “Είμαστε φύλακες του θαύματος” UDA 2: συλλογή ιστοριών οικολογίας που δημιουργήθηκαν από κάθε σχολείο UDA 3: συλλογή τραγουδιών για την οικολογία που ερμηνεύτηκαν από κάθε σχολείο UDA 4: Οδηγός για τη δημιουργία παιχνιδιών με ανακυκλώσιμα υλικά UDA 5: Δημιουργία κήπου με πολλά είδη λουλουδιών UDA 6: Τοιχογραφίες που γιορτάζουν τη βιοποικιλότητα σε κάθε σχολείο Παρουσίαση της βιοποικιλότητας με όλες τις συλλεγμένες εικόνες ζώων και φυτών από τις χώρες μας. ΤΕΛΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ: Διαδραστικό παιχνίδι για τα κυριότερα περιεχόμενα του έργου Αυτά τα προϊόντα έχουν γίνει εργαλεία εργασίας στα σχολεία μας και θα εγγυώνται ότι οι σχετικές δραστηριότητες θα υλοποιούνται πολύ καιρό μετά το τέλος του έργου. Για να ολοκληρώσουμε, μπορούμε να πούμε ότι το έργο μας ήταν κερδοφόρο επειδή μαζί καταστήσαμε τα παιδιά μας καλύτερους Ευρωπαίους πολίτες, πιο δημοκρατικούς, ανοιχτούς, συνειδητοποιημένους, με σεβασμό στις αξίες  που διακρίνουν τους αρχαίους πολιτισμούς μας. Πιστεύουμε ότι επιτύχομε τον πραγματικό πνεύμα του Erasmus, δίνοντας μία ώθηση προς την αντίθετη κατεύθυνση του ατομισμού και του εθνικισμού, μία ώθηση προς την ενσωμάτωση και την κατανόηση, παράλληλα μεταξύ λογικής και συναισθήματος.


Δράσεις